S

Nederlandse versie van de tekst uit het maandblad "Présence" van november 1997.

"Présence" is het ledenblad van PAC afdeling Beersel ( Présence et Actions Culturelles Beersel - Belgium)

--------------------------------------------------------------------------------

ROOD en ZWART !

WILCHAR werd in 1910 te Sint-Gillis geboren onder de naam Wilhem Pauwels. Hij is een veelzijdig kunstenaar, hij schildert, maakt litografieën en affiches en schrijft.

Vanaf 1933 ontwerpt hij affiches voor de socialistische en communistische partij en groeit hij uit tot een van de belangrijkste ontwerpers van politieke affiches in België.

In 1943 wordt Wilchar door de nazibezetter opgesloten in het kamp van Breendonk. Zoals de andere overlevenden komt hij gekweld uit deze gevangenschap.

Een prachtige film, verdeeld door Olivier Richard en de RTBF, "Wilchar, les larmes noires", toont wat hij er ondergaan heeft, wat hij er gezien heeft. Deze film laat geen enkele kijker onverschillig.

Van bij zijn bevrijding in 1945, begint hij te schilderen aan 32 gouaches die de hel beschrijven waarin de gevangenen moesten leven. Deze werken zouden in het Breendonk Memoriaal bestendig tentoongesteld worden.

In de jaren 50 maakt hij steeds minder affiches en legt hij zich toe op het graveren van honderden lino's, waarvan telkens enkele tientallen exemplaren worden afgedrukt.

Wilchar is een bijzonder productieve kunstenaar. Hij kan bogen op een indrukwekkend oeuvre, met onder meer 70 affiches, gouaches over Breendonk, 145 lino's, 2 composities op doek van 3 m op 2 m, 20 composities op panelen van 1.20 m op 2 m, enz.

Zijn opstandige aard drijft hem ook tot het uitgeven van 60 nummers van "Peint à la main" en "l'Impertinent", een tijdschrift dat de kunstwereld moest demystificeren en dat bedoeld was om zijn werk en zijn strijd bekendheid te geven.

De anarchist Wilchar ziet zijn schilderijen en gravures als bommen die in het gezicht van de toeschouwers ontploffen en ze diep doen nadenken over het absurde van de wereld rondom ons.

De kunstwereld, de politiek, de godsdienst en vele andere gevestigde waarden worden door Wilchar niet gespaard.

Deze anarchist met een groot hart, deze eeuwige bestrijder van alle onrecht, is een schitterende kunstenaar die met zijn groot aantal werken, waarvan de spontaniteit, het geweld en de toon niemand onbewogen laat.

Ondanks het feit dat hij steeds slechter ziet waardoor hij niet langer scheppend werk kan verrichten, blijft Wilchar kritisch tegenover de problemen in onze samenleving, wat hij ook krachtig verwoordt.

Damoiseaux Georges (PAC-Beersel)

Terug naar boven